Masalah Rambut Gugur Selepas Bersalin?

Betul ke ni?

Siapa alami masalah ni sekarang?

Rambut gugur adalah disebabkn perubahan hormon Estrogen

1) Pertambahan hormon Estrogen ketika hamil.

Wanita dianggarkan mempunyai 100 ribu helai rambut di atas kulit kepala. Secara purata, anggaran 100 helai rambut gugur setiap hari. Pertambahan hormon estrogen semasa hamil menyebabkan rambut tumbuh lebih banyak. Oleh itu, semasa hamil, rambut anda biasanya akan lebih tebal dan lebih sihat.

(2) Penurunan hormon Estrogen selepas bersalin.

Selepas bersalin, tahap estrogen menurun (kembali pada paras normal) dan semakin banyak folikel rambut masuk peringkat berehat. Dengan kata lain, lebih banyak rambut akan gugur.

Jadi, 2-3 bulan selepas melahirkan bayi, kebanyakan wanita akan mula mengalami rambut gugur terlalu banyak disebabkan perubahan hormon ini.

Jadi secara kebetulan, baby mula menyembur air liur pada usia 3-4 bulan dan dalam masa sama rambut mula gugur disebabkan perubahan hormon

Photo by cottonbro on Pexels.com

💜5 Tips Untuk Atasi Masalah Rambut Gugur💜

✔Potong rambut pendek sedikit agar rambut lebih mudah di urus, dan anda boleh menumpukan sepenuh perhatian kepada bayi yang baru lahir, berbanding sibuk mengutip rambut di atas lantai! (oke, ni betul sangat 😒)

✔Guna syampu yang diperkaya vitamin B, atau syampu atau krim rambut yang berasaskan minyak kelapa atau pati santan. Ataupun boleh terus sapukan Minyak Kelapa Dara setiap hari

✔Guna sikat rambut yang lembut dan sikat dengan cermat untuk elakkan sikat menarik rambut dengan banyak. Elakkan menyikat rambut semasa rambut basah.

✔Keringkan rambut basah terlebih dahulu, dan jangan terlalu kuat mengeringkan rambut dengan tuala kerana ketika rambut basah, strukturnya lebih rapuh dan lebih mudah gugur.

✔Ambil makanan berkhasiat yang kaya dengan vitamin B, protein dan zat besi. Sebaiknya teruskan pengambilan vitamin prenatal (multivitamin) anda

Mudahkan? Tak guna modal besar pun. Yang penting seimbangkan pemakanan dan guna produk semulajadi

Selamat mencuba!

Leave a comment